معاون پژوهشی وزیر علوم:
تحقق مرجعیت علمی ایران در دنیا برنامه استراتژیک وزارت علوم است
معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: این معاونت بر اساس اسناد بالادستی و برنامههای وزیر علوم چندین برنامه محوری را در دست تدوین دارد که مهمترین آنها، پیگیری تحقق مرجعیت علمی ایران در دنیا است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ به نقل از مهر، دکتر پیمان صالحی در نشستی که با حضور رئیس و اعضای هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی در محل این مؤسسه برگزار شد، گفت: در راستای تحقق مرجعیت علمی ایران در دنیا تلاش میکنیم تا میزان اثربخشی پژوهشهای دانشگاهی اعم از مقالات علمی و پژوهشی، پایان نامههای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، رسالههای دکترا و قراردادهای پژوهشی را افزایش دهیم.
وی افزود: در مسیر تحقق مرجعیت علمی، نمایه کردن بین المللی مجلات مجلههای علمی و پژوهشی که به زبانهای فارسی و انگلیسی در کشور منتشر میشوند، یک اقدام مهم است که برای انجام آن مشوقهایی هم در نظر گرفته شده و به زودی کارگاههای آموزشی نمایهسازی برای مدیران نشریات علمی برگزار میشود.
صالحی گفت: در راستای تحقق هدف بسیار مهم و اصلی مرجعیت علمی ایران در دنیا، نیاز داریم که ظرفیت علمی و پژوهشی کشور را نسبت به این موضوع حساس کنیم و در همین راستا در خصوص ترویج و نهادینهسازی انجام پژوهشهای مؤثر و مبتنی بر نیاز فعالیت کنیم که در همین راستا انعکاس ظرفیتهای علمی انجمنهای علمیهای علمی و نخبگان کشور در رسانههای مهم و تأثیرگذار مانند رسانههای پر بازدید و صدا و سیما از برنامههای این معاونت است و با همکاری اداره کل روابط عمومی وزارت علوم در حال تدوین نقشه راه این اقدام مهم هستیم.
معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به ظرفیت علمی بسیار بالای مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی و تجربه سنگین و وزینی که این مؤسسه پس از انجام صدها پروژه مهم تحقیقی در حوزه مسائل آموزش عالی کسب کرده است، گفت: مدیران وزارت علوم برای تدوین برنامههای مهم و استراتژیک حوزه فعالیت خود، حتماً از توان کارشناسی این مؤسسه استفاده میکنند.
دکتر صالحی اظهار داشت: برای هرگونه برنامهریزی و تصمیمگیری داشتن اطلاعات بروز و در عین حال صحیح و متقن یک ضرورت است که در همین راستا مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی به عنوان یک مرجع برای مسئولان کشور مطرح است و با مراجعه به آمار و اطلاعات این مؤسسه به راحتی و در کمترین زمان تعداد دانشجویان هر رشته تحصیلی و همچنین تعداد دانش آموختگانی که موفق به اشتغال در بازار کار شدهاند در دسترس است که چنین اطلاعاتی برای برنامهریزی چه در حوزه معاونت آموزشی و ایجاد رشتهها و چه در حوزه پژوهش و بحثهای مربوط به کارآفرینی بسیار ذی قیمت و ارزشمند است.
در ادامه این نشست، دکتر باقر طاهرینیا گزارشی از تاریخچه پژوهشهای مهم انجام شده و وضعیت موجود این مؤسسه از حیث آموزشی پژوهشی و نیروی انسانی ارائه کرد و پس از آن، از دکتر نسرین نورشاهی رئیس سابق این مؤسسه با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم تجلیل شد.